Zaznaczam, że informacje zamieszczone w niniejszym tekście nie są w większości mojego autorstwa, podjąłem się jedynie próby zebrania i przybliżenia ich w języku polskim. Są to informacje z różnych źródeł - będę starał się podawać linki do oryginalnych artykułów na końcu poradnika. Ich autorami są wytrawni gracze, którzy postanowili podzielić się swoją wiedzą ze społecznością TSO. 
Proszę nie traktować jednak tego tekstu jako dosłowne tłumaczenie - jest raczej próbą zebrania ważnych i ciekawych informacji w jedną całość.
Czekam oczywiście na Wasze uwagi. Jeśli macie jakieś metody i spostrzeżenia, którymi chcecie się podzielić - zostaną one niezwłocznie dodane do niniejszego tekstu wraz ze wskazaniem autora.
Ponieważ podczas pierwszych 15 misji samouczek dostarcza nowym graczom większość podstawowych informacji, celem tego poradnika będzie zagłębienie się w bardziej szczegółowe mechanizmy rządzące rozgrywką. Będzie próbą pomocy w zrozumieniu jak funkcjonuje produkcja zasobów oraz czym trzeba się kierować, planując rozwój swoich włości. Mam nadzieję, że znajdą tu ciekawe informacje zarówno nowicjusze jak i zaawansowani gracze. Postaram się kolejno wstawiać następne rozdziały - w miarę pisania. Jeśli pojawią się pomocne teksty innych autorów - dołączać je za zgodą. 
Nie jest to w zamierzeniu zbiór porad z serii "jak grać, żeby wygrać". Wszystkie pomysły, które zostaną przedstawione poniżej to jedynie przykłady rozwiązań mogących zapewnić prawidłowe funkcjonowanie naszych włości, oparte na mechanizmach ustalonych przez autorów gry.
Polecane poradniki na forum - dotyczą one zarówno innych elementów rozgrywki jak i dopełniają niniejszy tekst ciekawymi ideami. W miarę możliwości postaram się poniżej podawać do nich odnośniki: 

Rozmieszczenie surowców oraz ich ilości
Podbijanie stref naszej wyspy
Poradnik gospodarką przestrzeni 
I. WSTĘP

The Settlers Online to gra, w której każdy element jest od siebie zależny. Już w samouczku dowiadujemy się o podstawowych powiązaniach pomiędzy poszczególnymi budynkami, jak dzięki temu możemy rozwijać naszą osadę, odkrywać kolejne tereny oraz tworzyć armie, które będą zdolne pokonać przeciwnika i zapewnić nam sukces w postaci kolejnego poziomu.

Musimy więc zacząć od zrozumienia jak funkcjonuje produkcja i dlaczego czas i odległość są ważne aby umiejętne zarządzać gospodarką wyspy Jeśli któryś z tych elementów zawiedzie - będziemy rozwijać się dużo wolniej i napotykać coraz więcej problemów.

II. CZAS PRODUKCJI

Szczegóły właściwości budynku.Całkowity czas produkcji jest to czas, który minął pomiędzy dwoma wizytami naszego osadnika w magazynie czyli jak szybko może tam dostarczyć produkowane dobra. Jest to ważne, ponieważ zsynchronizowany dopływ składników niezbędnych do funkcjonowania kolejnych elementów gospodarki zapewnia stabilny postęp. Całkowity czas produkcji możemy zobaczyć w okienku właściwości wszystkich budynków, które coś wytwarzają. Znajduje się on w zakładce Szczegóły.



Jest on sumą pięciu etapów:
1. Czas dojścia z Magazynu do Miejsca Pracy
2. Czasu dojścia do złoża lub Przygotowania do pracy
3. Podstawowego Czasu Produkcji (który dla każdego budynku tego samego typu jest stały)
4. Czasu powrotu ze złoża lub Sprzątania
5. Czasu dojścia z Miejsca Pracy do Magazynu

Czasy 1 i 5 są wskaźnikiem, ile zajmuje osadnikowi przyniesienie półproduktów z magazynu oraz zaniesienie gotowego produktu do magazynu.
Pod względem różnicy w nazwach czasów 2 i 4 możemy rozróżnić dwie duże grupy Miejsc Pracy:

- budynki korzystające ze złóż surowców - takie jak drwala, leśnika, rybaka, kopalnie i kamieniarzy oraz wszelakie farmy;

- budynki, które wykonują materiały z półproduktów składowanych w magazynie - takich jak piekarnie, kuźnie, tartaki, smolarze i inni rzemieślnicy.

III. CZAS PODRÓŻY

Ulice nie wpływają na prędkość poruszania się osadników i budynki nie muszą być ze sobą nimi połączone! Są darmowym elementem ozdobnym a ich wygląd zmienia się automatycznie przy uzyskiwaniu poziomu 5, 10, 15 i 20.

Poniżej ukazany jest schemat z oznaczeniem czasu jaki zajmuje osadnikowi przejście danego odcinka. Podstawową jednostką jest kwadrat siatki po którego boku podróż trwa 2 sekundy.

Wejście/wyjście z budynku (prawie zawsze od strony Pd -Zach. oznaczonej na schemacie czerwoną strzałką) zajmuje osadnikowi 1 sekundę. Większość budynków zajmuje pole wielkości 2x2 kratek, tak więc całkowitą długość ich boku osadnik przemierza w 4 sekundy. Jedynie niektóre specjalne budynki zajmują większą powierzchnię.

Istnieją tylko dwa wyjątki od tych reguł:

Dom Władyki - zajmuje (jak widać na schemacie powyżej) najwięcej miejsca, wejście do niego nie jest umieszczone symetrycznie po środku, oraz osadnicy wchodzą na "plac" wielkości jednej kratki 2x2, zanim wejdą do środka co zajmuje im łącznie 3 sekundy.

Pola Pszenicy - osadnicy wchodzą na środek pola (co zajmuje im 2+1 = 3s), ale za to mogą wejść oraz wyjść z dowolnego boku w zależności z której strony będzie stała farma.


NEXT: 
Sposoby obliczania optymalnych ustawień czasów.
Materiały budowlane - co, do czego i za ile.
Plansze z zestawieniem budynków i ich podstawowymi czasami produkcji.
Proporcje i schematy łańcuchów produkcyjnych.
Mapa w wysokiej rozdzielczości z zaznaczoną siatką o rozmiarze 2s x 2s z zaznaczonymi miejscami, gdzie nie da się postawić budynków.
(w założeniu, ma to być multi-narzędzie do planowania rozmieszczenia budynków, wraz z licznikiem budynków oraz produkcji - niestety aby tego dokonać potrzebuję pomocy zdolnych programistów, jeśli ktoś chętny - wołajcie na prv!)


większość zebranych tu informacji, 
pochodzi z niemieckojęzycznej wiki TSO:http://www.siedlertools.de/wiki/Hauptseite

zrzuty ekranowe z TSO i towarzyszące jej schematy są mojego autorstwa


Jeśli ktoś uważa, że zamieszczonym poradnikiem naruszyłem jego własność intelektualną,
proszę niezwłocznie o kontakt na prv.

P.S. Od jakiegoś już czasu zbierałem materiały do tego poradnika i tłumaczyłem artykuły z zagranicznych stron o TSO, miało powstać obszerne kompendium dla polskich graczy, w formacie pdf. Coraz bardziej dociekliwi gracze już jednak poszukują takich informacji. Mam nadzieję, że udało mi się uchronić od jakichś poważnych błędów. Na pewno części mojego tekstu przyda się rewizja, nowe pomysły i propozycje.
Oceńcie sami - czekam na wszelkie konstruktywne uwagi. Pozdrawiam!
C.C.